۱۳۸۷/۰۵/۲۵

مطلبی در سایت نوسازی

در سایت نوسازی مطلبی با عنوان « راه دشوار اصلاحات در آموزش و پرورش » درج شده است . متن زیر جوابیه ارسالی برای آن سایت است .
مدیر محترم سایت نوسازی :
با سلام و عرض احترام
در آن سایت مطلبی با عنوان « راه دشوار اصلاحات در آموزش و پرورش » و با عنایت به بخشنامه مدیریت نیروی انسانی درج شده است . اولین نتیجه ای که از مطالعه این مطلب به ذهن می رسد این است که نگارنده محترم کاملا بی اطلاع و ناآگاهانه اقدام به نوشتن کرده است .
حضرتعالی و همکاران محترم تان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایتها و وبلاگ های معلمان و فرهنگیان سر بزنید . توضیح اینکه پاسخ به تمامی آنچه گفته شده مثنوی هفتاد من کاغذ می طلبد و حوصله فراوان . متن زیر پاسخ به قسمتهای مهم تر این نوشته است و نوشته های داخل گیومه به نقل از سایت نوسازی است .
1. " هر کدام از این مشکلات دارای دلایل روشنی است که از عملکرد غلط گذشتگان این وزارتخانه حکایت می کند. " با شما موافقم که عملکرد غلط گذشتگان پایه گذار مصائب امروز آموزش و پرورش ماست اما من باب یادآوری عرض می کنم که گذشتگان دیروز ، تصمیم گیران و تاثیر گزاران امروز نیز هستند . عواملی همچون گستردگی بروکراسی اداری، افزایش نیروهای ستادی همواره مورد انتقاد درست و بجای کانون های صنفی فرهنگیان بوده و هست و البته همواره مورد بی توجهی واقع شده و می شود .
2. " سطح پایین دانش غالب این معلمین باعث آسیب جدی نظام آموزشی کشور گردیده است . معلمی که ۲۰ـ ۲۵ سال پیش دیپلم گرفته و به استخدام آموزش و پرورش در آمده است به دلیل شتاب پرسرعت فن آوری و گسترش ارتباطات توان رویارویی و فهم دانش آموزی که ساعتها با اینترنت و دیگر وسایل ارتباط جمعی سروکار دارد را نداردِ . از کسانی که توانایی به روز شدن و همراهی با دانش امروزی را ندارند چگونه میتوان انتظار داشت نظام آموزشی پویایی را هدایت کنند . بنابراین چاره ای جز تعدیل بیش از ۵۰ درصد نیروی انسانی این وزارتخانه وجود ندارد. "
آنچه در عبارت های بالا آورده اید نشان از اطلاعات غلط وقضاوت احساسی و برداشت نا بجای شماست .
آیا آمار دقیقی از سطح تحصیلات معلمان دارید ؟ می دانید که حتی در مقطع ابتدائی و راهنمائی نیز دبیران و معلمان با مدارک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تدریس و خدمت هستند ؟ می دانید که گروهی از ایشان علاوه بر تدریس در مراکز دانشگاهی و فعالیت در بخشهای صنعتی و و تحقیقاتی و علمی کشور مولف نیز هستند ؟
اما اگر بخشی از ایشان توانایی به روز شدن و همراهی با دانش امروزی را ندارند مطمئنا بدلیل بی علاقگی و بی حوصلگی یا تنبلی نیست . چون علیرغم افزایش تورم دو رقمی ، حقوق ناچیز و بخور و نمیرشان هر ساله یک رقمی افزایش می یابد !!!! یعنی سال به سال فقیر تر می شوند و برای امرار معاش و پاسخگو بودن در مقابل هزینه های اولیه زندگی مجبور به اشتغال در ساعات پس از تدریس شان در مدرسه هستند . و این با قضاوت دیگر شما منافات دارد آنجا که می گوئید : " امروز اکثر فرهنگیان خواهان زندگی با استانداردهای طبقه متوسط به بالا هستند " این قضاوت نشانگر نهایت بی انصافی یا ناآگاهی شماست که نمی خواهید باور کنید دریافتی ماهانه معلمان حیلی کمتر از استانداردهای طبقه متوسط به پائین است .
اما به شرطی که اولا یک نظام آموزشی در کشور حاکم باشد ( به دور از تصمیمات لحظه ای و مبتنی بر کار کارشناسی و علمی و ادامه دار – که متاسفانه نیست ) و ثانیا پویا باشد ( که متاسفانه باز هم نیست)، هدایت آن وظیفه کسانی است که در مناصب و موقعیت هائی بالاتر از یک معلم هستند و اشراف بیشتری نسبت به کل این جریان دارند چرا که بخش عمده ای از توان معلم در کلاس درس صرف راهنمائی و ارشاد آن دانش آموزی است که به گفته شما ساعتها با اینترنت و دیگر وسایل ارتباط جمعی ( مثل ماهواره ) سروکار دارد و یا به سادگی و سهولت باور نکردنی در گیر و مرتبط با مخرب های اعصاب و روان یا مشروبات الکلی و یا اعتیاد و یا فحشا و سکس است . ( مطمئنا آنقدر توجه دارید که وجود یک بز گر گله ای را از راه بدر می کند ) .
3. " برای جبران نیروی انسانی و کمبودها می توان ضمن استفاده بهینه از نیروی انسانی و افزایش تعداد دانش آموزان در کلاسها به طور گسترده از سربازان فارغ التحصیل دانشگاه ها استفاده نمود که در دوره های کوتاه مدت آموزشی در مراکز تربیت معلم دوره دیده اند استفاده نمود. " اشکال اساسی شما این است که فکر می کنید می توان در یک دوره کوتاه مدت آموزشی معلم تربیت کرد و دیگر اینکه فکر می کنید فارغ التحصیلان دانشگاه ها توان ندریس و اداره کلاس را دارند . مطمئن باشید امتحان اش مجانی نیست !!! و هزینه گزاف و سنگینی بر دوش خانواده ها و مردم خواهد گذاشت .
4. " دشمن با شناخت دقیق طبقات و قشرها در ایران زمانی که نتوانست بواسطه دانشجویان طرح فشار از پایین و چانه زنی از بالا را تا مرحله براندازی پیش ببرد به فکر استفاده از دیگر گروه های اجتماعی که از گستردگی بیشتری برخوردار بودند افتاد " جهت اطلاع شما و سایر همفکران محترم تان یادآوری می کنم اعتراضات معلمان صرفا صنفی بوده و هست و معلمان یقینا بیشتر از شما دلسوز انقلاب و اسلام بوده و هستند . براندازی و آلت دست بیگانه و حرفهائی ازین قبیل سزاوار کسانی که پیش قراولان 8 سال جنگ بوده ،( افتخار ازادگی و جانبازی و خانواده شهید دارند )و امروز نیز ایثار گرانه در خط مقدم نبرد با تهاجم فرهنگی دشمن هستند نبوده و نیست . اما شنیده اید که احترام امامزاده با متولی است ؟ بهتر بود کسانی که چند سال قبل وعده دادند با تصویب قانون خدمات مدیریت کشوری مشکلات طاقت فرسای معیشیتی فرهنگیان حل خواهد شد به وعده های شان عمل می کردند تا معلمان مجبور نشوند با حضور در مقابل حانه ملت فریاد عدالت سر بدهند . البته بد نیست بدانید در مملکتی که غارتگران بیت المال در عین ناباوری تبرئه می شوند معلمان معترض پس از بازداشت در سلولهای انفرادی ، تبعید شده و یا حکم تعلیق از خدمت دریافت داشته اند .
5. با مراجعه به نوشته قبلی وبلاگ فرهنگ نامه پاسخ های روشن به برخی از ادعاهای تان را می توانید دریافت کنید . والسلام .
منبع : فرهنگ نامه

هیچ نظری موجود نیست: